יום חמישי, 21 במאי 2009

סקירה היסטורית על מחלת הצליאק- רופא מומחה.

היי ענת, זה פרופסור רוברמן, הבנתי מד"ר בניר שיש לך כמה שאלות אליי,
אז בימים הקרובים אני אשלח לך תשובה על כל אחת משאלותייך.

מקווה שזה יעזור לך,
פרופסור רוברמן.

סקירה היסטורית של מחלת הצליאק:

כרסת , היא מחלה אוטואימונית ללא אטיולוגיה חד משמעית.
עם זאת , גורמים סביבתיים , גנטיים וחיסוניים נמצאו כתורמים להתפתחות המחלה , קיים קשר הדוק בין התפתחות המחלה ואכילת גלוטן לכן מחלה זו נקראת גם gluten sensitive enteopathy .
המחלה נובעת מהרס רירית המעי הדק על ידי מערכת החיסון .תאי T הם התאים שמפעילים את התהליך הדלקתי והם עושים זאת עקב חשיפה לחלבון בשם גלוטן , שנמצא בדגנים , או מדוייק יותר , לחלק קטן ממנו הנקרא gliadin .לחולים במחלה יש גן בשם HLA-DQ2 , המקודד ליצירת קולטן חלבוני על פני השטח של רירית המעי.קולטן זה מתחבר לגליאדין , נבלע על ידי תא בלעני ומוצג לתא T .אנזים הטרנסגלוטאמינאזה רקמתית שנמצא רירית , משנה את הגליאדין בעודו בקולטן וכתוצאה מכך תא ה- T מזהה אותו בטעות כאנטיגן ומפעיל לימפוציטים רבים נוספים כנגדו . היות והקולטן עם הגליאדין יושב על תאי רירית המעי , תאי הדם הלבנים מפרישים ציטוקינים ונוגדנים כנגד תאי הרירית וגורמים להרס שלהם.זהו תהליך המביא למחלה אך גורמים נוספים שלא זוהו עדיין משפיעים אף הם .
לחולי צליאק לא מטופלים יכולים להיות סיבוכים כגון התפתחות סרטן של בלוטות הלימפה, של המעי הדק ואף גידול סרטני מוצק של הלוע , ושט ומהעי הדק .
סיבוכים נדירים כוללים הצטלקות של המעי הדק והתכייבות שלו.המחלה פורצת בעיקר בילדות לרב לאחר חודשים של צריכת גלוטן .
עם זאת , בגלל פיתוח שיטות אבחון חדשות , יותר ויותר מאובחנים לראשונה בגיל בוגר , וחמישית מהחולים החדשים הם בני 60 ומעלה . לא ברור מדוע אנשים מסוימים "מסתירים" את המחלה עד בגרותם .לפעמיים פריצת המחלה קשורה להריון או לזיהום כלשהו , התסמינים של החולה ימשכו כל עוד הוא אוכל גלוטן.
האבחנה נעשת ע"י בדיקת דם רגישה מאד המאתרת נוגדנים האופיינים למחלה .הנוגדנים הם כנגד חלבון הגליאדין , אנזים הטרנסגלוטמינאזיה הרקמתית וכנגד החלבון בשם אנדומיזיום המצוי ברקמת החיבור שמתחת לתאי אפיתל המעי.האבחנה הסופית של המחלה מתבצעת ע"י לקיחת ביופסיה מרירית המעי הדק ואיתור הממצאים האופיינים : השטחת המיקרו סיסים וריבוי לימפוציטים מסוג T ברירית. הצורה שבה מתבטאת המחלה היא דלקת ברירית המעי הפוגעת במיקרו רסיסים ומביאה להשטחה שלהם .
כתוצאה מכך שטח הפנים של המעי הדק יורד באופן משמעותי ונוצרת הפרעה בספיגת המזון . מצב זה של תת ספיגה עלול עם הזמן להביא לידי תת תזונה , המזון שלא נספג נותר בחלל המעי , מושך אליו נוזלים ומותסס ע"י חידקי המעיים , מה שמביא לשלשול בעל ריח רע .הקליניקה האופיינית אצל מבוגר היא שלשול ואנמיה עקב חוסר ברזל . בתינוקות ובילדים יהיו שלשול , בטן נפוחה והפרעה בגדילה.
סימנים ותסמינים פחות אופיניים כוללים אחד או יותר מהבאים :
1.הפרעות התפתחותיות - קומה נמוכה, התפתחות מינית מעוכבת .2
.הפרעות במערכת העיכול - כיבים בפה , כאבי בטן , צואה שומנית .
3.חסרים תזונתיים - אנמיה עקב חוסר בחומצה פולית , פגיעה בעצמות ובשיניים עקב חוסר בסידן וויטמיןD,הפרעות קרישה עקב חוסר בוויטמין
K .4.הפרעות במערכת העצבים - לרב עקב חסרים בויטמינים כמו ויטמין B12 , יהיו הפרעות תחושה , אטאקסיה (אי יציבות) , פרכוסים , חרדה ודיכאון .
5.הפרעות במערכת המין - אי פריון , הפלות חוזרות
.6.הפרעות אחרות - כאבי פרקים , נשירת שיער.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה